سر خط خبر ها
یک شروع قدرتمند برای عکاسی معماری

یک شروع قدرتمند برای عکاسی معماری

همیشه هم نمی شود دنبال عشق و علاقه رفت، بعضی وقت ها هم پول حرف اول را میزند؛ اگر به دنبال کسب درآمد از عکاسی هستید، شاخه عکاسی معماری پیشنهاد ما به شماست.

سرگرمی و کسب درآمد همزمان؛ چه چیزی بهتر از این؟ تقریبا برجسته ترین چالش در عکاسی معماری این است که اعوجاجعکس و خط افق، تراز و هماهنگ از آب درآید و این موضوعی است که شاید در سایر ژانر های عکاسی چندان پررنگ نباشد.

 

عکاسی معماری به صورت مختصر و مفید :


اگر بتوانید هنر و صنعت یک معمار را با لطف جلوه های دوبعدی دوربین به تصویر بکشید، شما یک عکاس معماری و دست رنجتان عکاسی معماری است. در عکاسی معماری دستتان برای ثبت نمای ساختمان یا طراحی داخلی آن حسابی باز است . یعنی تصویر شما می تواند از نمای یک بنا یا طراحی داخلی ساختمان باشد اما نکته ای مطرح است این است که باید با به کار بردن تکنیک های خاص، جلوه های هنر معماری را به بهترین شکل برای بیننده نمایان کند.

هرچند پوشش گسترده این شاخه عکاسی کمی مشکل است ولی برای ارتقای سطح عکاسی معماری استفاده از تکنیک های افزایش کیفیت کادربندی و نورپردازی خالی از لطف نخواهد بود. از آنجا که سر و کار عکاس در عکاسی معماری با خطوط نسبتا صاف و کم انعطاف است، بهتر است روی کادربندی و تاثیر ویژه اش، تمرکز بیشتری خرج کنید.

 

سازه های قدیمی دل و دینتان را برده اند؟


برای ثبت هنر معماری قدیمی، کادر بندی منظم و صاف را امتحان کنید. برای عکسبرداری از یک بنای قدیمی، یک عکس با کادربندی صاف و مستقیم (نمای رو به رو) می تواند نتیجه وسوسه کننده داشته باشد. زیرا از این زاویه اکثر جزئیات بنا را به خوبی دیده می شود و امکان سنجیدن هنر معمار در ظرافت و تقارن بنا فراهم خواهد شد. واقعیت این است که نماها و زوایای عجیب و غریب تمرکز بیننده را از خود بنا پرت میکند پس بالاغیرتا امتحان زوایای عکاسی خلاقانه را کنار بگذارید.

البته الزامی برای عکاسی از روبه رو نیست. گاهی از نما های مختلف (راست، چپ) یک سوژه عکاسی کنید و حالت های متفاوت سوژه را از آن نماها برسی کنید تا به تاثیر هر زاویه بر تصویر پی ببرید.
احتمالا حس سرزندگی، چیزی است که اغلب عکس های معماری از بناهای قدیمی کم دارند؛ برای این که بی حالی و حس متروکیت را از تصویر یک بنای قدیمی حذف کنید، از فضای اطراف بنا در ترکیب بندی تصویر کمک بگیرید .

البته استفاده از سوژه انسانی هم ایده بدی به نظر نمی آید؛ این کار هم به تصویر شما روح می بخشد و هم شکوه بنا را بیشتر به رخ می کشد.

 

 

علامت سوال بزرگی به نام لنز!


از پرکاربرد ترین و البته گران ترین لنز ها برای عکاسی در زمینه معماری می توان به لنز های تیلت شیفت اشاره کرد. من جمله قابلیت های جالب این لنز این است که در عکاسی از ساختمان های بلند با تغییر زاویه دوربین، حس بهتری را نسبت به دیگر حالات به بیننده القا می کند. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید:

تصور کنید درست کنار یک ساختمان در یک کوچه باریک ایستاده اید و نمی توانید نمای مناسبی از ساختمان پیدا کنید؛ در این شرایط لنز های تیلت شیفت کار را برای شما آسان تر می کند. این لنز به گونه ای عمل می کند که گویا چند قدم بیشتر با ساختمان فاصله دارید و روی زمین نشسته اید و کادرتان کامل شده است.

کاهش اعوجاج با استفاده از لنزهای تله
وقتی هنگام عکس برداری فاصله کمی با ساختمان داشته باشید ممکن است به هم ریختگی و بی نظمی اعوجاج را در تصاویر خود مشاهده کنید. مثلا دیوار ها به سمت بیرون کشیده شده باشند. گاهی این اتفاق می تواند در عکس جالب باشد ولی همچنین گاهی تمرکز بیننده را از موضوع اصلی عکس منحرف می کند.

برای کاهش اعوجاج می توانید از فاصله دورتر عکاسی کنید و از لنز های تله و یا tilt-shift استفاده کنید. با این کار خطوط ساختمان در تصویر صاف تر می شود.

 

نورپردازی:


نورپردازی در عکاسی معماری معیار قابل توجهی است. به این دلیل که ما در این شاخه از عکاسی با سوژه هایی در ارتباط هستیم که نمی توانیم موقعیت آنها را تغییر دهیم. نورپردازی به تصویر ما روح می بخشد و با کمک آن می توانید توجه بیننده را به قسمت هایی از سوژه که مد نظر دارید بیشتر جذب کنید. هنگام طلوع و غروب خورشید بنا ها دیدن دارند! یعنی در بهترین حالت نورپردازی قرار میگیرند. در این حالات جزئیات سوژه بهتر به چشم آمده و ترکیب جذابی از رنگ ها، نور ها و سایه ها رخ نمایی میکند.

تابش مایل نور خورشید به وجهی از ساختمان و سایه بودن وجهی دیگر، کنتراست بصری در تصویر ایجاد می کند و سوژه را سه بعدی می کند.

نور پردازی از پشت سوژه در عکاسی معماری چندان مطلوب نیست؛ چرا که این کار سوژه را تیره نشان داده و از نمایش جزئیات آن جلوگیری می کند. البته که در چنین شرایطی هم می توان با اندکی خلاقیت تصاویر خارق العاده ای بوجود آورد. برای عکسبرداری در چنین شرایطی بهتر است فقط بدنه بنا را در کادربندی جای دهید.

ثبت تصاویر در شب
با توجه به این که نورپردازی محیط در شب متفاوت است، تصاویری که از ساختمان ها در شب ثبت شده اند احساسات دیگری را به ما القا می کنند. حتی کسل کننده ترین ساختمان ها در روز!

با توجه به این که اکثر ساختمان های مدرن مجهز به سیستم نورپردازی در شب هستند، در تصاویری که در شب از آنها ثبت شده است انواع نور ها با رنگ های گوناگون در دل تاریکی، سرزندگی و زیبایی به تصویر بخشیده اند.

 

عکاسی معماری با چه دوربین و چه لنزی؟
 

تکنیک ها و اصول عکاسی معماری یک طرف، و انتخاب لنز و دوربین مناسب این ژانر از عکاسی از یک طرف دیگر موفقیت شما در این حیطه را رقم خواهد زد.

برای انتخاب دوربین عکاسی معماری معیار های متفاوتی را پیش رو دارید :

 

 دوربین های کامپکت، DSLR و یا SLR:

 

یکی از موارد برای مقایسه دوربین ها، اندازه سنسور آنها است. دوربین های DSLR که دارای سنسور بزرگ تری هستند، کیفیت تصویر بهتری هم دارند. در این دوربین ها آیینه ای وجود دارد که به شما این قابلیت را می دهد که پیش از ثبت تصویر آن را از view finder مشاهده کنید.

اگر عکاسی معماری را به عنوان سرگرمی دنبال می کنید و به دنبال دوربین مناسبی هستید که قیمت کمتری به نسبت سایر نمونه ها داشته باشد، دوربین های کامپکت برای شما کاربرد بهتری دارد. ولی اگر به طور جدی به عکاسی معماری فکر می کنید ، برای آن برنامه های بلند مدت دارید و به دنبال یک دوربین حرفه ای هستید، بهتر است به دنبال یک دوربین DSLR با توجه به توانایی و بودجه خود باشید. در میان دوربین های DSLR می توانید دوربینی با سنسورAPS-C که مبتدی تر است و یا دوربینی فول فریم انتخاب کنید.

چرا دوربین های فول فریم برای عکاسی معماری بهتر است؟

به این دلیل که ما در عکاسی معماری به دوربینی نیاز داریم که اعوجاج عکس را کاهش دهد؛ دوربین فول فریم به منزله سنسور بزرگ تر و کاهش بیشتر اعوجاج عکس است.

 

لنز های TILT-SHIFT:

 

علاوه بر دوربین، شما می توانید بر تجهیزات دیگری هم سرمایه گذاری کنید. مهم ترین این تجهیزات لنز ها هستند. به کمک لنز های TILT-SHIFT می توانید تصاویری ثبت کنید که در آن اندازه سوژه از اندازه سنسور دوربین بزرگ تر باشد.

لنز های تیلت شیفت کانن با حروف TS و لنز های تیلت شیفت نیکون با PC آغاز می شود. لنز های TS-E 24mm f/3.5 از کمپانی کانن، لنز 24mm PC-E و لنز AF 14-24 f/2.8G ED از کمپانی نیکون، معروف ترین لنز ها در میان عکاسان معماری هستند.

لنز TS-E 24mm f/3.5 canon علاوه بر قابلیت تیلت شیفت، توانایی فوق العاده ای در کنترل بهتر رنگ و کنتراست تصویر دارد.

بسیاری از عکاسان حرفه ای زمینه معماری باهم هم نظرند که لنزNikon 24mm PC-E بهترین لنز تیلت شیفت نیکون است. این لنز امکان تنظیم و کنترل پرسپکتیو و حرکت های تیلت شیفت را دارد و به همین دلیل برای عکاسی معماری و ثبت تصاویر از طبیعت بسیار کاربردی است.

این مدل لنز توانایی چرخش تا مثبت و منفی 90 درجه دارد و دارای سه عدسی غیر کروی است که انواع خطوط را تصحیح می کنند. پوشش سطحی یکپارچه این عدسی ها کیفیت رنگ هارا افزایش می دهند و ghosting و تشعشعات اضافی را به طرز چشمگیری کاهش می دهند.

لنز Nikon AF 14-24 f/2.8G ED هم با دوربین های فول فریم و هم با دوربین های غیر فول فریم سازگاری دارد و برای هر کدام بهترین کارکرد را ارائه می دهد؛ این لنز هم قطعا از بهترین لنز ها برای عکاسی معماری محسوب می شود. زوم این لنز با چرخش انجام می شود و برای فوکوس کردن روی سوژه، به حداقل فاصله 28 سانتی متر نیاز دارد.

 

لپ کلام!؟

عکاسی معماری هم یک تفریح جذاب است و هم می تواند یک شغل پر درآمد باشد. اینکه یک عکاس حرفه ای علاقه مند به شگفتی های معماری باشید یا یک دانشجوی معماری که در حال آشنایی با این شاخه از عکاسی است، تفاوتی ندارد. هدفی که بین همه دوست داران عکاسی معماری مشترک است، به رخ کشیدن زیبایی ها و عجایب یک بنا است که نهفته مانده است.

 

گزارش تصویری
نظرات خوانندگان