سر خط خبر ها
چرا «مجموعه عکس» از «تک‌عکس» اهمیت بیشتری دارد

چرا «مجموعه عکس» از «تک‌عکس» اهمیت بیشتری دارد

"علی‌اصغر داودآبادی" مدرس عکاسی ، درباره اهمیت مجموعه‌عکس نسبت به تک‌عکس گفت: «مجموعه عکس» با نگاه مفهومی خود به نوعی هندسه ذهنی عکاس را برای مخاطب خود روایت می‌کند.

این عکاس پیشکسوت درباره دوسالانه سراسری عکس نور که با رویکرد "مجموعه‌عکس" برگزار و اختتامیه‌اش هفته آینده برپا می‌شود، گفت: مجموعه عکس زمینه‌ساز بیان طرح و اندیشه و خیال عکاس در ارتباط با سرشت و سرنوشت جامعه عکاسی و در چارچوب یک موضوع معین است که در این دوره از برگزاری دوسالانه با این رویکرد مواجه شدیم.

 

وی افزود: به طور قطع عکس گرفتن به این شیوه می‌تواند هندسه ذهنی عکاس را شکل دهد و او را از پراکنده‌گویی به سوی انسجام و استحکام در بیان سوق دهد.

پیشکسوت جامعه عکاسی ایران تصریح کرد: البته این حسن اتفاق تنها نصیب کسی می‌شود که دغدغه مندانه، عکاسی را به عنوان محمل اندیشه‌های خود برگزیده باشد و به طور مستمر این کار را دنبال کند.

وی ادامه داد: هر عکاس ممکن است موفق شود در موقعیت زمانی و مکانی خاصی و در عین وقوع رویدادی، اندیشه خود را در یک عکس تاریخ‌ساز بیان کند.

 چهارمین دوسالانه عکس " نور" با نگاهی فراگیر پا به عرصه رقابت گذاشت 

داود آبادی با بیان نقاط ضعف و قوت این جشنواره گفت: از مهم‌ترین نقاط قوت این جشنواره برنامه‌ریزی برای نگاهی فراگیر و همه سونگر به مسایل اساسی کشور و مشارکت دادن نیروهای علاقمند همه استان‌ها در فرایند تولید عکس است.

وی بیان کرد: نیازی نیست همه عکاسان درگیر همه موضوعات شوند. به عبارت دیگر لازم نیست از همه موضوعات مبتلا به کشور مجموعه عکسی مستقل داشته باشیم. می‌توان با استفاده از مطالعات انجام گرفته توسط نخبگان از بین صدها مساله مهم کشور یک یا چند مساله اساسی و کلان را به عنوان موضوع دوسالانه در نظر گرفت.

پیشکسوت جامعه عکاسی مطرح کرد: به عنوان مثال نگاه ایجابی به موضوع چندلایه اشتغال را می‌توان با بهگزینی از میان تعداد پر شمار چهره‌های کارافرین و بنگاه‌های فعال اقتصادی دنبال کرد و نگاه انتقادی به آن را نیز در مشاغل کاذب و انواع معضلات و مشکلات... از بیکاری جستجو کرد.

وی ادامه داد: طراح جوانب مختلف این موضوع کلی و تاکید بر نقاط قوت و ضعف آن می‌تواند حساسیت مردم و مسئولان کشور را برانگیزد و عاملی برای حل مشکل باشد.

پیشکسوت جامعه عکاسی ایران تاکید کرد: جشنواره‌ها بهانه‌ای برای تشویق عکاسان حساس به مسایل اجتماعی‌اند، برگزار کنندگان می توانند با حمایت از تلاش های خودجوش عکاسان و همچنین ایجاد فضای مواجهه و ارتباط میان تازه‌کارها و استادان با تجربه، مشوق و راهنمای علاقمندان قرار گیرند.

داودآبادی با اشاره به رسالت عکاس در انعکاس مسائل اجتماعی گفت: هریک از واقعیت های پیرامون ما چه تلخ باشند و چه شیرین، معلول یک یا چند علت هستند. اگر عکاس بتواند در عین حساسیت به معلول‌ها، علت‌ها را نیز تشخیص دهد نگاهش به موضوعات عمیق‌تر می‌شود و به باطن یا حقیقت پدیده‌ها راه پیدا می‌کند.

وی افزود: تشخیص نسبت هر واقعیت به حقیقت آن محرک عکاس برای تضعیف ضد ارزش‌ها و تبلیغ و تقویت ارزش‌ها می‌شود. از این طریق هم می‌توان آسیب‌های اجتماعی را نقد و نکوهش کرد و هم می‌تواند مزیت‌ها و نقاط قوت را تشویق و تقویت کرد.

مراسم اختتامیه چهارمین دوسالانه عکس نور نهم و دهم دی‌ماه سال جاری به همت سازمان بسیج هنرمندان کشور در شهر تبریز برگزار خواهد شد.

 

چرا «مجموعه عکس» از «تک‌عکس» اهمیت بیشتری دارد

 

 

نظرات خوانندگان