سر خط خبر ها
پیشکسوت جامعه عکاسی ایران مطرح کرد

پیشکسوت جامعه عکاسی ایران مطرح کرد

چهارمین دوسالانه نور فراخوان اندیشه عمیق عکاسان بود


پیشکسوت جامعه عکاسی ایران گفت: برگزاری این دوره از دوسالانه را با رویکرد مجموعه‌ی عکس و ایده‌محور درواقع فراخوانی به منظور گردهمایی اندیشه و تفکر عمیق عکاسان است. دکتر محمدمهدی رحیمیان پژوهشگر و مدرس دانشگاه در گفت و گوی ویژه با روابط عمومی چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور با اشاره به حرکت به سمت مجموعه‌ی عکس و توجه به ظرفیت های نهفته در آن اظهار داشت: در واقع مجموعه‌ی عکس برای دستیابی به ایده و شیوه تفکر عکاس امکان بیشتری را در برابر بینندگان آثار خلق شده قرار میدهد و امروزه ما با مجموعه‌ی عکس فرصت گفت وگوی بیشتری را پیدا می‌کنیم و می توانیم عکس‌ها را در مجموعه‌ی عکس مورد خوانش قرار داده و یا به عنوان عکاس ایده خود را در یک پروژه که از تعدادی عکس مرتبط با یکدیگر تشکیل شده است بیان کنیم.
وی افزود: هرچند تک عکس‌ها بخش عمده‌ای از تولید عکس در جهان را تشکیل می دهند، اما ممکن است در بسیاری از موارد و بویژه در عکاسی ایده محور تک عکس پاسخگوی همه ی آنچه که یک عکاس در تلاش برای بیان آن است نباشد.
رحیمیان تصریح کرد: امروزه عکاسان پیشرو در ایران بیش از پیش در گزینش مجموعه‌ی عکس بر مبنای یک نظریه برای پروژه ها و بیان ایده‌ها پیش رفته‌اند و نتایج آن را در نمایشگاه‌های انفرادی، گروهی و پروژه‌های دانشگاهی در یک دهه‌ی اخیر می‌بینیم و شاهد توسعه و گسترش و عمق بخشیدن این رویکرد از سوی عکاسان ایرانی هستیم.
وی ادامه داد: عکاسی ایران در 177 ساله گذشته پس از گذر از حصار دربار قاجار و حضور در میان مردم، پیوسته رویکردی انتقادی نسبت به مسائل و موضوعات اجتماعی، مردم و جامعه‌ی ایران داشته است .
رحیمیان عکاسی مستند اجتماعی را امکانی برای بیان مسائل و دغدغه‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: در طول تاریخ عکاسی، این رسانه در بسیاری از موارد یاری‌گر پژوهش‌گران علوم اجتماعی و مردم شناسان بوده و عکاسان در بسیاری موارد در جستجو و بیان مسائل اجتماعی بیش از دیگران، پیشرو بوده‌اند، در واقع عکاسان به مرزهایی در این میدان دست پیدا کرده‌اند که ممکن است به سادگی و سهولت پژوهش‌گران علوم اجتماعی و سایرین به آنها دسترسی پیدا نکنند و پنجره‌هایی را برای آگاهی پژوهشگران مطالعات فرهنگی گشوده‌اند که قطعاً بدون موضوعیت عکس و فقط از طریق پژوهش و بدون استناد به عکس امکان بیان آنها وجود نداشت.
وی خاطرنشان کرد: عکاسان میتوانند دغدغه های خودشان را نسبت به جامعه و محیط پیرامون پیگیری کرده و با دید و نگاه عکاسانه آن را عکاسی کرده و به اشتراک بگذارند.


پروژه‌های ایده‌محور فراخوانی برای ارائه‌ی فکر و اندیشه عکاسان است


رحیمیان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تصمیم این دوره از دوسالانه نور و رویکرد به مجموعه عکس گفت: در ساختار پروژه‌ای و ایده محور، کار بر مبنای دغدغه درونی و ذهنیت عکاس، پژوهش و تفکر پیرامون آن شکل می‌گیرد و عکاس یا هنرمند با تکیه بر مطالعه و ایده‌ی خود پا در این عرصه گذارده و آن پروژه و یا در این دوسالانه، شرکت کننده شما ایده یا نظرگاهش را با انتخاب شیوه عکاسی و ارائه آن به صورت مجموعه عکس به نتیجه مطلوب می‌رساند.
وی گفت: به بیان دیگر عکاس باید بر این توانایی و قابلیت عکاسی آگاهی داشته باشد که عکس ها از لحاظ بصری دارای چه ویژگی هایی باشند و از چه نوع ترکیب بندی و یا از تونالیته رنگی در عکاسی رنگی یا در عکاسی سیاه و سفید از چه میزان از خاکستری‌ها در بیان عکس ها استفاده شود .
رحیمیان تصریح کرد: ممکن شما در یک اثر مستند و یا هر گونه‌ی دیگر عکاسی نیازمند به این باشید که عکس ها از خاکستری یا تونالیته‌ای خنثی برخوردار باشد و رسیدن به این باور و مهارت فنی یاری‌گر شما در شیوه بیانی موضوع مورد نظر خواهد بود.


مسابقات و جشنواره های عکاسی هدفمند کار کنند


رحمیان با اشاره به هدفمندی جشنواره ها و فستیوال های عکاسی گفت: به منظور دستیابی به موفقیت هر چه بیشتر در این رویکرد نیاز به آن است تا افزون بر تبیین رویکرد برگزار کننده و ارائه‌ی تعریف یا تعاریف مورد نظر در فراخوان، می بایست به شکلی هدفمند در زمینه‌ی آگاهی بخشی و آموزش شرکت کنندگان، از این شیوه از بیان و تولید عکس با برگزاری دوره ها و کارگاه ها در باره چگونگی ورود به این گونه از عکاسی و بیان و نیز شرح نویسی برای عکس یا عکس‌ها تلاش کنند.
وی ادامه داد: زمانی می‌توانیم برگزاری این جشنواره ها را حرکتی در راستای پیشرفت عکاسی در ایران بدانیم که از لحاظ کمی و کیفی بررسی کنیم که آیا این رویکرد و ارائه‌ و اتشار آثار منتخب دارای اثربخشی لازم بوده یا خیر و در نهایت جشنواره تا چه اندازه بر مبنای هدفگذاری تعیین شده خود حرکت کرده و پیش رفته است.

 

نظرات خوانندگان